گریس و انواع آن

گریس و انواع آن

گریس و انواع آن

انواع گریس کدامند و اهمیت هر کدام چیست؟ انواع مختلفی از گریس در بازار وجود دارد و هر یک از آنها اهمیت خود را دارند. به طور کلی ، اصطلاح گریس برای طبقه بندی روان کننده های ترکیبی خمیری یا ویسکوزیته بالا ، با ترکیبات ساخته شده با روغن معدنی یا مصنوعی و مواد افزودنی استفاده می شود. از گریس به منظور کاهش اصطکاک در شرایط مختلفی مانند تجهیزات استفاده می شود.  گریس باعث افزایش دوام و عمر مفید دستگاه ها می شود. انواع گریس نیز همیشه در صنایع وجود دارد ، زیرا بیشتر ماشین آلات و تجهیزات برای کار بهتر نیاز به روغن کاری دارند. بعلاوه ، از آن به طور مداوم در زنجیرهای دوچرخه و در فرایندهای اصلی مکانیکی اتومبیل نیز استفاده می شود. برای این منظور ، لازم است که گریس از قوام خوبی برخوردار باشد.  روغن حرارتی صنعتی، روغن قالب ریخته گری و… شما را با گریس بیشتر آشنا می کند.

گریس و انواع آن

گریس ماده ای چسبناک است که با اختلاط مواد افزودنی، روغن و مواد غلیظ کننده بر پایه باریم، سدیم، لیتیوم و کلسیم، علاوه بر صابونهای فلزی ، تولید می شود. ویژگی های آن برای کمک به هرگونه فرآیند روانکاری مناسب است.  گریس مزایای مختلفی دارد که عمدتا به دلیل قدرت روانکاری آن است. در نتیجه ، برای فرآیند ساخت نیز ضروری است. برخی از مزایای آن عبارتند از: محافظت در برابر آلودگی و خوردگی آب ؛ کاهش سایش بین مواد درگیر ؛ کاهش اصطکاک به حداقل رساندن میزان آلودگی یا گرد و غبار توسط دستگاه مورد نظر.

انواع گریس و کاربردهای آنها

گرچه گریس ماده ای است که فهم و استفاده از آن آسان است ، اما توجه به سناریوی صنعتی ضروری است. این به این دلیل است که چندین نقطه روانکاری و انواع گریس مختلف وجود دارد. مهم است که تأکید کنیم برخی تفاوتهای اساسی وجود دارد ، که اگر به درستی استفاده نشود ، می تواند تأثیر منفی بگذارد. گریس های روان کننده بر اساس ماده غلیظ کننده ای که در ترکیب آنها به کار رفته طبقه بندی می شوند. انواع اصلی گریس عبارتند از:

گریس سدیم (Na): این گریس معمولاً کاملاً الیافی است ، در برابر آب مقاوم نیست و از پایداری ساختاری بسیار خوبی برخوردار است. در شرایط با دمای حداکثر 150 درجه سانتیگراد به راحتی قابل استفاده است. به عنوان مثال در محفظه چرخ و اتصالات استفاده می شود. یکی از اصلی ترین مزایای استفاده از آن ، قدرت بالای محافظت در برابر خوردگی و مقاومت در برابر حرارت ، علاوه بر داشتن ظرفیت آب بندی و چسبندگی عالی است. با وجود این ، این نوع گریس به دلیل محافظت در برابر خوردگی و عدم مقاومت در برابر آب ، مدام در روغنکاری کاهش می یابد.

گریس پایه کلسیم (Ca) : گریس پایه کلسیم محصولی نرم است که دارای مقاومت مکانیکی خوب و مقاومت در برابر آب است. این ماده می تواند در دمای 77 درجه سانتیگراد کار کند. از بزرگترین مزایای این نوع گریس می توان به هزینه  پایین ، مقاومت در برابر آب و سهولت ساخت آن اشاره کرد.

گریس های مصنوعی: گریس های مصنوعی آنهایی هستند که از روغن های مصنوعی خورنده تولید  می شوند. این نوع گریس به طور گسترده ای در ربات ها ، ماهواره ها و هواپیماها استفاده می شود. گریس های مصنوعی قابلیت استفاده و تنوع زیادی دارند. با وجود این ، در دمای پایین مقاومت در برابر اصطکاک ندارد .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *