معرفی انواع رزین های پایه آب

معرفی انواع رزین های پایه آب

معرفی انواع رزین های پایه آب

این نوع از مواد پلیمری بر پایه آب ساخته شده اند که باعث بالا رفتن مقاومت آن ها در برابر رطوبت شده است. رزین ‌هایی که در داخل آب وجود دارند، باعث می ‌شوند که ترکیب شدنشان با حلال‌ های دیگر راحت ‌تر صورت بگیرد و به عنوان یک پوشش بر روی تمامی پوشش ‌های دیگر قابل استفاده باشند. از این مدل رزین ‌ها در ساخت کامپوزیت‌ ها، الاستومر ها، رنگ ها، درزگیر ها و انواع چسب استفاده می ‌نمایند.

با توجه به این که رزین هایی که بر پایه آب ساخته می ‌شوند در مقابل شست و شو پایداری دارند در کف سازی ساختمان می‌توان به عنوان یک عایق رطوبتی از آن ها استفاده نمود. اما مهم است که قبل از استفاده از رزین‌ های پایه آب به عنوان یک لایه روکش، سطح زیرین آن را کاملاً از هر نوع آلودگی و بر آمدگی و بر جستگی پاک نمایید، تا بعد از خشک شدن رزین به نتیجه دل خواهی برسید.

برای خریداری رزین همو پلیمر وینیل استات، چسب چوب و غیره می‌ توانید به شرکت تجارت بین الملل بارما مراجعه نمایید. من با نوشتن این مقاله قصد دارم، در مورد انواع رزین‌ های پایه آب صحبت کنم. برای آگاهی بیشتر در این زمینه تا پایان مقاله با من همراه باشید.

آشنایی با انواع رزین پایه آب:

رزین ‌های پایه آب در انواع مختلفی مثل: محلول در آب، معلق و به صورت امولسیون در آب تولید و به بازار عرضه می شوند. پلی یورتان، پلی وینیل استات، پلی آکریلیک، پلی استایرن آکریلیک همگی از رزین‌ هایی هستند که بر پایه آب ساخته شده ‌اند و به وسیله آن ها پوشش‌ های مختلفی مثل: چسب، رنگ، پوشش ‌های صنعتی، شیمیایی و… ساخته می شوند. در ادامه به صورت خلاصه برای شما عزیزان راجع به هر کدام توضیحاتی را ارائه می ‌دهم:

معرفی انواع رزین های پایه آب

معرفی رزین‌ های آکریلیک پایه آب:

این مدل رزین ها به صورت معلق در آب تشکیل می ‌شوند و قدرت حل شوندگی آن ها در مقایسه با رزین های پایه حلال در آب بیشتر است. به دلیل خاصیت الاستیسیته بالا از این مدل رزین‌ ها در ساخت پوشش‌ های عایق مثل: چسب کاشی، عایق بتن، آب بند و ساخت پوشش ‌هایی برای پشت بام و قسمت ‌های داخلی و خارجی ساختمان ‌ها استفاده می کنند. رزین های آکریلیک بر پایه آب دارای چسبندگی زیادی هستند و با گذشت زمان تغییر رنگی در آن ها رخ نمی ‌دهد به خاطر این خاصیت از آن ها به عنوان پوشش بر روی سطح های سیمانی، گچی، بتنی و غیره می‌ توان استفاده کرد.

آشنایی با رزین پلی یورتان پایه آب:

رزین های پلی یورتانی که بر پایه آب ساخته می ‌شوند دارای چسبندگی بالایی هستند و نسبت به مدل‌ های آکریلیکی در برابر سایش و خوردگی کم تر آسیب می ‌بینند. به همین خاطر آن ها را برای ساخت پوشش های رنگ و صنایع شیمیایی دیگر زیاد به کار می برند.  این رزین ها در هر جایی که استفاده شوند، می ‌توانند در مقابل صدا، حرارت، آب، ضربه و ساییدگی، باران‌ های اسیدی و اشعه یو وی سطح مورد نظر را عایق و محافظت کنند.

 این نمونه از رزین ها در برابر روغن‌ های صنعتی و مواد شیمیایی مقاومند و به خاطر خاصیت چسبندگی بالای آن ها می ‌توان از آن ها به عنوان پوشش ‌هایی در کف های سیمانی و فلزی در ساختمان‌ های اداری، تجاری، بیمارستان‌ ها، کشتی‌ ها و … استفاده نمود.

معرفی رزین پلی وینیل استات:

یکی از رزین‌  هایی که امروزه در ایران بر پایه آب ساخته می ‌شود رزین پلی وینیل استات نام دارد. که  برای ساخت این نوع رزین در ابتدا اتیلن را اکسید می ‌کنند و سپس از آن استات وینیل می ‌سازند که در ساخت پلی وینیل استات به کار می ‌روند. از این رزین ها می ‌توان برای تولید چسب، رنگ و غیره استفاده کرد. چسبی که از این نمونه رزین ‌ها به دست می ‌آید کاملاً بی ‌بو و غیر سمی است و از آن برای چسباندن کاغذ، چوب و پنبه می ‌توان استفاده نمود.

 از دیگر کاربرد های رزین پلی وینیل استات می توان به عنوان یک حجم دهنده در ساخت ملات ‌های سیمانی، آدامس و هم چنین در صنعت نساجی اشاره کرد. به دلیل مقاومت بالای این مدل رزین در برابر تابش نور خورشید به مرور زمان رنگ آن تغییر نمی ‌کند و زرد نمی ‌شود. استفاده از این رزین کاملا به صرفه بوده و به دلیل قیمت پایین آن مورد توجه عموم مردم قرار گرفته است و این باعث شده، تا در میان انواع رزین‌ های تولیدی بر پایه آب فروش مناسبی داشته باشد.

معرفی انواع رزین های پایه آب

پلی استایرن آکریلیک:

این رزین ها به صورت امولسیون در آب ساخته می ‌شوند و دارای مونومر های آکریلات و استایرن می‌ باشند. به دلیل مقاومت بالای آن ها در برابر آب از آن ها در صنایع مختلفی مثل: نساجی برای کردن الیاف آن، چوب، تولید رنگ ها، چسب کاشی، خمیر های درز گیر و غیره استفاده می‌ کنند. از خصوصیات دیگر این رزین‌ ها می ‌توان به شفاف شدنشان بعد از مرحله خشک شدن  انعطاف پذیری و توانایی کشش بالا و سازگار بودنشان با انواع حلال‌ ها و پر کننده‌ ها اشاره نمود.

علاوه بر آن این رزین ها به دلیل خاصیت چسبندگی بالا می‌ توانند به عنوان پوشش های کف استفاده شوند و رنگدانه‌ هایی که در داخل آن ها به کار رفته شده را به خوبی برای مدت زمان زیادی نگه داری نمایند.

نتیجه گیری:

همان طور که در  مقاله معرفی انواع رزین های پایه آب خواندید، رزین‌ هایی که بر پایه آب ساخته می ‌شوند در واقع جایگزینی برای حلال‌ های آلی به شمار می ‌آیند و به دلیل وجود آب در داخل آن ها مقاومتشان در برابر حرارت، مواد شیمیایی و باران‌ های اسیدی، خراش، ضربه، خوردگی و سایش بالا رفته است. به دلیل عایق بودنشان در برابر صدا و اشعه یو وی نیز در ساخت انواع چسب ‌ها، صنایع پوششی و شیمیایی به فراوانی استفاده می ‌شوند. علاوه بر آن به دلیل غیر سمی بودن این نوع ررین ها برای محیط زیست خطری ایجاد نمی‌ کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *