انواع رزین های اپوکسی و کاربرد آنها

انواع رزین های اپوکسی و کاربرد آنها

انواع رزین های اپوکسی و کاربرد آنها

رزین اپوکسی، اپوکسی، چینی یا کریستال مایع با سختی، درخشندگی، کیفیت چسبندگی و مقاومت آن در برابر حرارت مشخص می شود، بنابراین، محصولی همه کاره است و معمولاً در صنایع مختلف، عمدتاً در پوشش کف و به عنوان یک محصول استفاده می شود. چسب، در ساخت قطعات تزئینی؛ علاوه بر این، برای محافظت از ظرف یا ظروف غذا.

سیستم های رزین اپوکسی چگالی اتصال عرضی سه بعدی بسیار بالایی را نشان می دهند که ویژگی های عملکرد مکانیکی بهبود یافته را نسبت به رزین های دیگر ارائه می دهد. تقریباً به هر سطحی می‌چسبد و خیلی سریع عمل می‌کند، بنابراین پس از استفاده، برداشتن آن تقریبا غیرممکن است.

در ادامه، کمی بیشتر در مورد رزین اپوکسی، خصوصیات، کاربرد و مزایای آن توسط شرکت تجاری بارما بزرگترین کارخانه تولید کننده چسب چوب توضیح خواهد داده شد. پس تا انتها همراه ما باشید.

رزین اپوکسی چیست؟

این یک پلیمر مقاوم در برابر حرارت (ماده ای متشکل از درشت مولکول های تشکیل شده از اتحاد مونومرها) است (که به راحتی با اثر گرما تغییر نمی کند). رزین اپوکسی معمولاً به صورت مایع چسبناکی درمی آید که هنگام مخلوط شدن با یک کاتالیزور (سخت کننده) سخت می شود.

رزین اپوکسی یا پلی اپوکسید، همانطور که نیز شناخته می شود، یک مشتق نفتی است و می تواند با هموپلیمریزاسیون کاتالیزوری یا با استفاده از واکنش دهنده های کمکی مانند: اسیدها، الکل ها، فنل ها، تیول ها و انیدریدهای اسیدی واکنش نشان دهد.

انواع کاربرد های رزین های اپوکسی

رزین های اپوکسی به طور گسترده ای متفاوت هستند و تعیین کننده ها باید ویژگی هایی مانند زمان ترکیب، زمان سفت شدن و مقاومت شیمیایی را در نظر بگیرند، که هر یک از ویژگی ها بر آنچه که محصول را برای کاربرد مورد نظر ایده آل می کند، تأثیر دارد.

هنگام تحقیق در مورد رزین اپوکسی، توجه به این نکته مهم است که سه دسته کلی از اپوکسی وجود دارد – اپوکسی خالص، رزین های پلی استر و آکریلات ها، که از نظر خواص و عملکرد متفاوت هستند.

اپوکسی خالص معمولا فقط یک رزین و یک سخت کننده است که کندتر از سایر کلاس های محصولات (پلی استرها و اپوکسی آکریلات ها) عمل می کند و بنابراین انقباض کمتر، چسبندگی عالی و استحکام بالایی را ارائه می دهد. با این حال، به دلیل زمان سفت شدن کند، اپوکسی تمیز نباید برای کاربردهای دمای پایین مشخص شود (معمولاً به حداقل دمای بستر 4 درجه سانتیگراد [40 درجه فارنهایت] محدود می شود). به عنوان مثال، در تاسیسات سقفی، اولین انتخاب نخواهد بود. اجزای اپوکسی خالص با نسبت های اختلاط نسبتا نزدیک (یعنی 1:1، 2:1، یا 3:1) مخلوط می شوند.

برخلاف اپوکسی خالص که زمان سفت شدن آهسته ای دارد، رزین های پلی استر از طریق پلیمریزاسیون نسبتاً سریع سفت می شوند، به این معنی که این محصولات را می توان برای دماهای پایین تر (تا 2 درجه سانتی گراد [35 درجه فارنهایت]) مشخص کرد و پیمانکارانی که از رزین های پلی استر استفاده می کنند متوجه خواهند شد که می توانند پس از نصب خیلی زودتر سفت می شود. رزین های پلی استر برای ساخت دیوارهای واحد بنایی بتنی (CMU) ایده آل هستند.

انواع رزین های اپوکسی و کاربرد آنها

انتخاب سوم، آکریلات های اپوکسی، بهترین ویژگی های اپوکسی خالص را با رزین های پلی استر به مشخص کننده ها ارائه می دهد. رزین های اپوکسی آکریلات به سرعت پخته می شوند، اما خواص مقاومت شیمیایی خوب اپوکسی خالص را ارائه می دهند.

آکریلات های اپوکسی همچنین می توانند به بارهای مشخصه بالایی دست یابند و ممکن است در کاربردهایی که شامل بسترهای مرطوب یا دماهای نسبتاً پایین هستند استفاده شوند. از سوی دیگر، از آنجایی که آنها یک اپوکسی “سخت ‌تر” هستند، برای کاربردهایی که شامل بتن ترک خورده است مناسب نیستند. اجزای یک اکریل اپوکسی در نسبت اختلاط بزرگتر (یعنی 10:1) مخلوط می شوند.

یکی دیگر از محصولات اپوکسی در کاتالوگ محصولات “وینیل استر” است که یک فرمول پلی استر / اپوکسی آکریلات است. با این حال، این اصطلاحی است که توسط بازاریابان استفاده می شود، بنابراین مهم است که ادبیات سازنده را بررسی کنید تا بدانید دقیقاً چه چیزی دریافت می کنید.

پیشنهاد می کنم حتما بخوانید: رزین پلی وینیل استات چیست

  1. رزین اپوکسی گلس:

این نوع رزین اپوکسی دارای الیاف شیشه است که موجب افزایش استحکام و مقاومت به ضربه می‌شود. کاربردهای آن شامل تولید قطعات سبک و سنگین در صنعت خودروسازی و صنایع هواپیما می‌شود.

2.رزین اپوکسی آرامید:

این نوع رزین اپوکسی از الیاف آرامیدی مانند کربن و یا پلی ‌پارا‌فنیلن ترهالاتامید تشکیل شده است. برخی از کاربردهای آن شامل ساخت قطعات سبک با استحکام بالا در صنایع هواپیما و اتومبیل ‌سازی است.

  1. رزین اپوکسی ترموپلاستیک:

این نوع رزین اپوکسی دارای خصوصیات ترموپلاستیک است که به معنای قابلیت به داغی مجدد و فرم‌دهی است. کاربردهای آن شامل تولید قطعات پلاستیکی پیچیده و قالب‌ سازی تزریقی می‌باشد.

  1. رزین اپوکسی خوراکی:

این نوع رزین اپوکسی برای ساخت و تولید وسایل آشپزخانه، ظروف غذایی، و اشیاء دیگر در تماس با مواد غذایی استفاده می‌شود. این رزین‌ها باید استانداردهای ایمنی غذایی را رعایت کنند.

رزین اپوکسی ها برای چه مواردی استفاده می شود؟

همانطور که قبلا ذکر شد، رزین اپوکسی یک پلیمر مقاوم در برابر حرارت است و از طریق واکنش شیمیایی بین مولکول‌های بیسفنول A و اپی کلروهیدرین انجام می‌شود، به طوری که می‌توان از آن در بسیاری از صنایع مانند ساختمان‌سازی، هوانوردی، خودروسازی، دریایی، هنری و غیره استفاده کرد. این رزین‌ها از اپوکسیدها و رزین‌های تخت تشکیل شده‌اند و به دلیل سختی، مقاومت شیمیایی، و چسبندگی بالا شناخته می‌شوند.

با توجه به مرکز شیمی کاربردی، رزین اپوکسی دارای چهار کاربرد ساختاری است: به عنوان اتصالات، چسب و پوشش که در کارخانه چسب چوب استفاده می شود.. به عنوان پودر برای قالب گیری و ابزار دقیق. به عنوان زمینه، روسازی و سنگدانه ها و به عنوان پلاستیک های تقویت شده یا کامپوزیت ها (ورقه ها و رشته های الکتریکی).

کمی دقیق تر، می توان از آن برای موارد زیر استفاده کرد:

چسب. رزین اپوکسی با اثربخشی بسیار مشخص می شود، زیرا استحکام و پایداری را برای اجسامی که در آن اعمال می شود فراهم می کند. به همین ترتیب، مقاومت بالای آن در برابر حرارت، امکان استفاده از آن را در محیط های تا 200 درجه سانتی گراد فراهم می کند.

می توان آن را روی سطوح مختلف (پلاستیک، شیشه، فلز) اعمال کرد، زیرا در تماس با آنها آسیبی ایجاد نمی کند. این یک چسب خوب برای فلز است زیرا استفاده از آن ایمن است زیرا خاصیت عایق خوبی دارد.

پیشگیری از حوادث برقی. رزین اپوکسی جریان الکتریسیته را هدایت نمی کند، بنابراین متحد خوبی برای ساختن کپسوله الکتریکی برای جلوگیری از اتصال کوتاه و خراب شدن مواد در اثر خوردگی است.

اگرچه درست است که اجسام ساخته شده با فایبرگلاس قبلاً دارای خاصیت عایق هستند، افزودن رزین اپوکسی به آنها ظرفیت عایق و ضد خوردگی بیشتری می دهد و از اشیاء در برابر رطوبت و گرد و غبار محافظت می کند.

ساخت قالب. به دلیل هزینه کم در مقایسه با فلز، به عنوان مثال، صنعت قالب‌گیری یکی از صنایعی است که بیشترین استفاده را از آن برای تولید قطعات اصلی و لمینت می‌کند.

الکترونیک. همانطور که در بالا گفته شد، پوشش با رزین اپوکسی از اجسام محافظت می کند. در الکترونیک از شکستن ترانزیستورها و مدارهای مجتمع گرد و غبار و رطوبت جلوگیری می کند. علاوه بر این، آنها از فرم های FR-4 محافظت می کنند که برای ساخت دستگاه های الکترونیکی ضروری است.

قایق ها خوردگی نمک دریا و رطوبت می تواند به کشتی ها آسیب برساند، به همین دلیل است که رزین اپوکسی معمولاً در تعمیر و ساخت قایق ها و کشتی ها استفاده می شود، زیرا ماده ای است که قادر به مقاومت در برابر این نوع عوامل است.

بعلاوه، روی تخته های موج سواری اعمال می شود تا به سرعت فرسوده نشوند، زیرا رزین اپوکسی به نوبه خود با ژل پلی استر پوشانده شده است که به تخته اجازه می دهد حتی در برابر اشعه خورشید مقاومت کند.

صنایع غذایی. برای پوشش داخلی محصولات فلزی مانند قوطی های مواد غذایی، درب بطری ها و لوله های تامین آب استفاده می شود.

صنایع دستی. رزین اپوکسی در صنایع دستی، قطعات تزئینی و هنری مختلف کاربرد دارد. به عنوان مثال، صنایع دستی با چوب محصور شده، برخی از جواهرات و جواهرات صحنه و لباس وجود دارد.

انواع رزین های اپوکسی و کاربرد آنها

کاربردهای رزین‌های اپوکسی:

1.تعمیرات ساختمانی:

برای تقویت و ترمیم سازه‌های ساختمانی و لوله‌کشی‌ها از رزین‌های اپوکسی استفاده می‌شود.

  1. تولید لوازم خودرو:

در صنعت خودروسازی، از این رزین‌ها برای ساخت قطعات سبک و مقاوم استفاده می‌شود.

  1. ساخت محصولات الکترونیکی:

رزین‌های اپوکسی به عنوان عایق الکتریکی و محافظ برای مدارها و قطعات الکترونیکی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

  1. آثار هنری و صنایع دستی:

هنرمندان و صنعتگران در تولید محصولات هنری و صنایع دستی از این رزین‌ها به عنوان ماده اصلی یا رزین‌های تزئینی استفاده می‌کنند.

مزایای رزین اپوکسی

کاربرد و جابجایی ساده: ماده ای انعطاف پذیر، مرطوب کننده خوب و چسبندگی خوبی است.

مقاومت در برابر درجه حرارت بالا: در برابر دمای 45 درجه سانتیگراد و گاهی تا 70 درجه سانتیگراد مقاومت می کند.

چند منظوره: کاربرد آن بسیار متنوع است، بنابراین یافتن آن در صنایع مختلف رایج است.

خود تراز شدن: هنگام استفاده از آن پراکنده نمی شود، بنابراین می توان آن را در امتداد سطح تراز کرد.

مقاومت در برابر خوردگی عالی: آنها در برابر قرار گرفتن طولانی مدت در برابر عوامل شیمیایی خورنده مقاومت می کنند.

یافتن مواد آسان: در موسسات تخصصی یا فروشگاه های آنلاین با طیف گسترده ای از مارک ها، ارائه ها و قیمت ها یافت می شود.

انواع رزین های اپوکسی از لحاظ ویژگی

رزین اپوکسی با توجه به ویژگی ها و کاربرد آن به انواع زیر تقسیم می شود:

انعطاف‌پذیر: عمدتاً در رنگ‌ها و چسب‌ها استفاده می‌شوند، زیرا برای کاربردشان به انعطاف‌پذیری نیاز دارند.

پایه آب: در پوشش هایی که بر پایه آب هستند و همچنین چسب های بتن استفاده می شود.

بازدارنده آتش: در بردهای مدار چاپی در الکترونیک استفاده می شود.

هیدروژنه: با خواص ایده آل برای پوشش های پودری که با پلی استر ترکیب می شوند.

چند منظوره: مقاومت در برابر حرارت بالا و خواص پخت در دمای پایین.

پخت UV: چسبندگی خوب، مقاومت شیمیایی و سرعت خشک شدن خوب را ارائه می دهند.

سخن پایانی

رزین‌های اپوکسی به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد خود، ابزاری موثر در انواع صنایع مختلف هستند. این رزین‌ها باعث ایجاد محصولات با استحکام بالا، مقاومت به شرایط محیطی مختلف، و قابلیت‌های فرم‌دهی مناسب می‌شوند. به عنوان یک ماده چند منظوره، رزین‌های اپوکسی در تحول و بهبود فناوری‌ها و صنایع مختلف نقش بسزایی ایفا می‌کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *