رزین وینیل استات چیست

رزین وینیل استات چیست؟

رزین وینیل استات چیست؟

مونومر وینیل استات یک واسطه قابل توجه در تولید طیف وسیعی از رزین ها و پلیمرها برای رنگ ها و روکش ها، چسب ها و درزگیرها، الاستومرها، روکش های نساجی، روکش های کاغذی، چسباننده ها، فیلم ها و تعداد موارد دیگر است. کاربردهای صنعتی و مصرفی رزین وینیل استات به طور موثر به پلی وینیل استات تبدیل می شود و مونومر وینیل استات را می توان در کوپلیمرها و ترپلیمرهای تصادفی متعدد مانند کوپلیمرهای اتیلن وینیل استات، رزین های وینیل-اکریلیک، کوپلیمرهای وینیل استات-اکریلیک اسید و کوپول وینیل استات-وینیل کلرید استفاده کرد. با تنوع گسترده ای از گزینه های پلیمریزاسیون، مونومر وینیل استات اجازه طراحی محصولات با طیف گسترده ای از پروفایل های هزینه و عملکرد را داده است. در این راستا به جهت آشنایی بیشتر با این ماده، لازم است ادامه مطلب را بررسی کنید تا بتوانید آگاهی و شناخت بیشتری درباره اینکه رزین وینیل استات چیست ، پیدا کنید.

ذکر نکات موثر در بررسی رزین وینیل استات

بیشترین استفاده نهایی مونومر وینیل استات در تولید رزین وینیل استات به عنوان پایه ای برای چسب ها و روکش ها و همچنین مواد اولیه برای رزین های مشتق مانند پلی وینیل الکل است. امولسیون ها و رزین های پلی وینیل استات کم هزینه و مناسب برای استفاده هستند و طیف وسیعی از کاربردها را شامل می شوند. PVA احتمالاً بیشتر به عنوان جزء اصلی چسب های سفید خانگی مورد استفاده برای چسباندن کاغذ، پارچه، چوب و پلاستیک شناخته می شوند. میزان مصرف مونومر وینیل استات در سراسر جهان بیش از 4 میلیون تن است و نرخ رشد سالانه آن حدود 4.7 درصد است. PVA بیش از نیمی از کل استفاده از مونومر وینیل استات را نشان می دهد. PVA ها علاوه بر استفاده در رنگ ها، روکش ها، چسب ها، مواد اولیه دیگر سیستم های حجیم مانند پلی وینیل الکل (PVOH)، پلی وینیل بوتیرال  (PVB) و پلی وینیل رسمی (PVF) هستند. PVOH بیشترین کاربرد را برای PVA ​​ها دارد و بعد از آن چسب ها و رنگ ها و روکش ها قرار می گیرند.

رزین وینیل استات چیست

استفاده سریع از رزین هموپلیمر وینیل استات موجب ساخت کوپلیمرهای وینیل استات اتیلن (VAE) و اتیلن وینیل استات (EVA) شده است. با افزایش محتوای مونومر وینیل استات در یک کوپلیمر اتیلن وینیل استات، بلورینگی کاهش می یابد همچنین خواص کششی نیز کاهش می یابد. با این حال، انعطاف پذیری و استحکام چسبندگی افزایش می یابد. در سطح 50 درصد، EVA ها بی شکل هستند. VAE با بیش از 60 درصد محتوای مونومر وینیل استات در پوشش، چسب، سیمان و گچ استفاده می شود. مونومر وینیل استات سیستم های امولسیون کم VOC تولید می کنند، زیرا مونومر اتیلن به عنوان یک مونومر پلاستیک عمل می کند و نیاز به عوامل ادغام کننده یا نرم کننده ها را کاهش می دهد. امولسیون های تجاری VAE Tgs را بین -15 تا +15 درجه سانتی گراد نشان می دهند. فرمولاسیون ممکن است امولسیون VAE را برای تولید پودرهای قابل تجزیه مجدد که اغلب به عنوان “لاتکس جامد” نامیده می شوند، فریز کرده و خشک کند.

EVA ها با محتوای مونومر وینیل استات کمتر از 40 درصد، ترموپلاستیک هایی هستند که برای فیلم های الاستومری، پوشش اکستروژن و چسب ها استفاده می شوند. EVA ها بیشتر در تولید کوپلیمرهای اتیلن وینیل الکل  (EVOH) با خواص سد کننده عالی در بسته بندی چند لایه مواد غذایی، بطری های نوشیدنی و لوازم آرایشی و لایه های سد مخازن و بنزین و موارد پلاستیکی استفاده می شوند.

عوامل موثر در استفاده از رزین وینیل استات

طیف گسترده ای از رزین هموپلیمر وینیل استات در دسترس است. امولسیون های آکریلیک وینیل محصولات مقرون به صرفه ای هستند که کاربرد گسترده ای در رنگ ها و چسب های معماری داخلی، چسب ها و درزگیرها، چسب کاغذ و نساجی، پارچه های مهندسی شده و پراکندگی رنگدانه دارند. مونومرهای اکریلیک مانند اتیل، بوتیل و 2 اتیل هگزیل اکریلات عملکرد کوپلیمرها را با بهبود انعطاف پذیری، مقاومت در برابر آب، چسبندگی و مقاومت در برابر اسکراب و لکه افزایش می دهند. ترونومرها نیز مانند اتیلن و اسید اکریلیک در این سیستم ها استفاده می شوند.

 نتیجه گیری

پلیمریزاسیون مونومر وینیل استات در تمام فرآیندها، امولسیون، محلول و سوسپانسیون آسان است. منابع مونومر وینیل استات تجاری دارای خلوص بیش از 99.9 درصد با سطوح کمی از آب، استیک اسید و استالدهید هستند. آب و اسید استیک تأثیر چندانی بر پلیمریزاسیون ندارند، اما استالدهید به عنوان عامل انتقال زنجیره عمل می کند و بر ویسکوزیته پلیمرهای نهایی تأثیر بسزایی دارد. فرمولاسیون ها ممکن است مواد تثبیت شده با هیدروکینون را بدون حذف HQ پلیمریزاسیون کنند. اینجاست که استفاده از هموپلیمر وینیل استات بسیار حائز اهمیت می شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *