آهار فرش و موکت

آهار فرش و موکت

چسب آهار فرش و موکت از ترکیب دو ماده نشاسته و رزین به دست می آید. این چسب با توجه به نوع ماشین آهار و نوع فرش متفاوت ساخته می شود. در روند تولید فرش ماشینی، عملی به نام آهار زنی وجود دارد. این مرحله برای بهبود کیفیت فرش لازم است و باعث تغییرات مثبتی در فرش یا موکت می شود. چسب آهار فرش و موکت برای انجام این مرحله به کار می رود.

در واقع به نوع خاصی از چسب که از ترکیبات نشاسته و انواع رزین صنعتی یا چسب گیاهی تولید شود چسب آهار می گویند. هرچه افزودنی چسب آهار کمتر و نزدیک به صفر باشد، آن چسب کیفیت بهتری دارد. شایان ذکر است که فرمولاسیون چسب آهار ثابت و مشخص نیست اما ترکیبات اصلی آن به صورت کلی، ثابت است. چسب آهار از رزین هموپلیمر وینیل استات، پلی وینیل استات و ترکیبات نشاسته به دست می آید. همچنین در تولید این چسب از مواد آنتی باکتریال و پلاستو سایرز استفاده می شود.

ماشین آهار در دو نوع سیستم کار می کند. این دو سیستم بر اساس نوع حرارت دهی تقسیم بندی شده اند:

1- سیستم با حرارت دهی مستقیم

2- سیستم با حرارت دهی غیر مستقیم

روی ماشین هایی که از سیستم با حرارت دهی مستقیم استفاده می کنند، مشعل هایی برای تولید حرارت تعبیه شده است. اما امروزه عمدتا ماشین های آهار با سیستم حرارت دهی غیر مستقیم مورد استفاده قرار می گیرند که از بخار برای تولید حرارت استفاده می کنند. باید توجه داشته باشید که میزان چسب آهار فرش به نوع حرارت دهی ماشین بستگی دارد.

برای تعیین میزان مواد اولیه در ترکیبات چسب آهار باید به مواردی مثل نوع ماشین، نوع فرش و میزان حرارت ماشین توجه شود. کیفیت نشاسته و روش پخت نشاسته تاثیر بسیار زیادی در کیفیت این چسب دارد. نشاسته فاقد نمک و گرانولی نوع مرغوبی از نشاسته برای چسب آهار فرش است. همچنین بهتر است نشاسته دارای گلوتن باشد.

چسب آهار فرش

فروش چسب آهار فرش

آهار موکت